ekdoseis-1 Εκδόθηκε από τις Εκδόσεις ΖΗΤΗ ο συλλογικός τόμος με άρθρα των εισηγητών του σεμιναρίου και της Ημερίδας που οργάνωσε η Επιστημονική Ένωση για τη Διδακτική των Μαθηματικών από τον Οκτώβριο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2008, με θέμα τη Διδακτική Αξιοποίηση της Ιστορίας των Μαθηματικών,

Ο τόμος περιέχει άρθρα των: Ι. Θωμαΐδη, Δ. Λάππα, Τ. Μιχαηλίδη, Σ. Νεγρεπόντη, Θ. Πάσχου, Κ. Τζανάκη, Β. Φαρμάκη, Δ. Χασάπη, Ι. Χριστιανίδη, και Κ. Χρυσαν­θόπουλου.

Οι συγγραφείς επιχειρούν να ερευνήσουν και να απαντήσουν σε μια σειρά ερωτημάτων όπως:

  • Είναι δυνατή, και με ποιους τρόπους, η αξιοποίηση της Ιστορίας στη διδασκαλία των Μαθηματικών;
  • Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της προσπάθειας για τη διδακτική αξιοποίηση της Ιστορίας;
  • Είναι δυνατόν μέσω της Ιστορίας των Μαθηματικών να κατανοηθεί η κρίσιμη μαθηματική γνώση ώστε να διερευνηθούν εκείνες οι αλλαγές των σχολικών προγραμμάτων σπουδών που δίνουν έμφαση στην κατανόηση των θεμελιωδών μαθηματικών εννοιών;
  • Υπάρχουν παραδείγματα σύνδεσης διδασκαλίας και Ιστορίας των μαθηματικών;


ekdoseis-2

Με δεδομένη την υποτίμηση της Γεωμετρίας στο Λύκειο και το ασυνεχές του περιεχομένου σπουδών από βαθμίδα σε βαθμίδα εκπαίδευσης, ανακύπτουν ερωτήματα όπως: γιατί να διδάσκεται η Γεωμετρία στο ελληνικό σχολείο, ποια Γεωμετρία πρέπει να διδάσκεται, πώς πρέπει να διδάσκεται, με ποιο πρόγραμμα σπουδών που θα διατρέχει τη «ραχοκοκαλιά» όλου του αναλυτικού προγράμματος σπουδών από το δημοτικό μέχρι το Λύκειο, κ.ά. Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που πραγματεύονται οι συγγραφείς του συλλογικού τόμου που κρατάτε στα χέρια σας.

Ο τόμος περιλαμβάνει μια συλλογή επιστημονικών άρθρων τα οποία προέκυψαν ως αποτέλεσμα σειράς διαλέξεων και ημερίδας, με θέμα την Γεωμετρία και την διδακτική της στη σύγχρονη εκπαίδευση, που διοργανώθηκαν πρόσφατα από την Επιστημονική Ένωση για τη Διδακτική των Μαθηματικών.

Οι συγγραφείς των άρθρων είναι έγκριτοι πανεπιστημιακοί (μαθηματικοί, παιδαγωγοί), εκπρόσωποι του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, υπεύθυνοι για τα Αναλυτικά Προγράμματα των Μαθηματικών, αλλά και μάχιμοι εκπαιδευτικοί, τόσο της Δευτεροβάθμιας όσο και της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές και ερευνητικό έργο στο χώρο της Διδακτικής των Μαθηματικών.

Θεωρούμε ότι το σύνολο των άρθρων χαρακτηρίζεται από πρωτοτυπία, επιστημονική εγκυρότητα και, το σημαντικότερο, αφορά στην ελληνική πραγματικότητα.

Απευθύνεται δε τόσο στο σύνολο των εκπαιδευτικών, όσο και σε φοιτητές Μαθηματικών και Παιδαγωγικών Τμημάτων, καθώς και σε ερευνητές της Διδακτικής των Μαθηματικών.


ekdoseis-3
Οι Συγγραφείς αυτού του συλλογικού τόμου επιχειρούν να ερευνήσουν από πολλές πλευρές ορισμένα βασικά ερωτήματα που σχετίζονται με τη Διδακτική της Αλγεβρας, να προσφέρουν απαντήσεις και να καταθέσουν διδακτικές προτάσεις.

Οι εργασίες που δημοσιεύονται καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεμάτων θεωρητικού και πρακτικού ενδιαφέροντος, μεταξύ των οποίων:

– Την παρουσίαση κεντρικών, σύγχρονων ερευνητικών δεδομένων για τη μάθηση και διδασκαλία της Άλγεβρας και τη διατύπωση κάποιων πρώτων βασικών συμπερασμάτων.
– Τη σύνδεση της θεωρίας με τη διδακτική πρακτική -ένα ζήτημα που θεωρείται πολύ κρίσιμο στη μαθηματική εκπαίδευση- σε κεντρικά θέματα όπως είναι η επίλυση προβλήματος.
– Την ανάδειξη της σημασίας που έχει η μελέτη κανονικοτήτων (patterns) για την ανάπτυξη των πρώιμων μορφών του αλγεβρικού συλλογισμού ή την εισαγωγή βασικών εννοιών όπως η συνάρτηση.
– Την ιστορική και διδακτική ανάλυση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι μαθητές σε ανώτερα επίπεδα μαθηματικής σκέψης όπως είναι η γενίκευση και η απόδειξη.
– Τη σύνδεση των Μαθηματικών με τη Φυσική και τις απαιτήσεις που θέτει στη διδασκαλία και μάθηση ο χειρισμός των σχετικών προβλημάτων.
– Την ανάδειξη ορισμένων ζητημάτων που συνδέονται με την αξιοποίηση της τεχνολογίας για τη διδασκαλία και μάθηση της Άλγεβρας στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Με δεδομένο ότι όλα τα παραπάνω αποτελούν σημεία αιχμής στις πολλαπλές δραστηριότητες που αναπτύσσονται διε&ththeta;νώς για τη διδασκαλία και μάθηση της Άλγεβρας, ο συλλογικός τόμος της ΕΠ.Ε.ΔΙ.Μ. έρχεται να καλύψει ένα κενό στην ελληνική βιβλιογραφία της Διδακτικής των Μαθηματικών.